Charakteristika školy

Základní škola je příspěvkovou organizací, která sdružuje základní školu, školní družinu, školní jídelnu a mateřskou školu. Zřizovatelem školy je Obec Majdalena. Základní a Mateřská škola Majdalena byla Obcí Majdalena zřízena jako samostatný právní subjekt k datu 22. 10. 2002 s vymezením hlavního účelu ve zřizovací listině a v jejich dodatcích v souladu se zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. Zápis školy do rejstříku škol a školských zařízení byl proveden rozhodnutím MŠMT 1. 1. 2005, škola jako právnická osoba byla do sítě škol zařazena 20. 2. 1996. Od roku 2005 je škola jednotřídní s pěti postupnými ročníky.

IČO právního subjektu je 71002189

Velikost školy:

  • základní škola má kapacitu 35 žáků
  • mateřská škola má kapacitu 25 dětí
  • školní družina má kapacitu 35 účastníků
  • školní jídelna má kapacitu 60 strávníků

Popis školy

Škola je umístěna na nefrekventované místní komunikaci a je snadno dostupná ze železniční i autobusové zastávky.

Škola spolupracuje s Obcí Majdalena, se Sborem Dobrovolných hasičů Majdalena, s tělovýchovnou jednotou Dynamo Majdalena, se Sloupárnou Majdalena, školskou radou, rodiči dětí a s dobrovolníky z řad občanů obce Majdalena, s Základní školou a Mateřskou školou Lužnice a s Základní školou a Mateřskou školou Novosedly nad Nažárkou.

Vybavení školy: Od roku 1998 škola prošla celkovou rekonstrukcí. Na budově školy byla vyměněna střecha, vsazena nová eurookna, dveře, nové rozvody plynového topení, nové podlahy, opravena a penetrována fasáda, opravena a nově vybavena tělocvična, celkově zrekonstruováno bylo sociální zařízení a kuchyně školní jídelny, šatny. Třídy jsou vybaveny počítači a novými lavicemi, interaktivními tabulemi.

Škola má v užívání travnaté hřiště a školní zahradu.

V připravovaném rozvoji je počítáno s novým vybavením školního hřiště, které by v budoucnu mělo sloužit ke sportovnímu a společenskému vyžití všech občanů obce.

Pedagogický sbor

  • Ředitelka školy Mgr. Iva Chovaňáková, učitelka 1. stupně, učitelka pro druhý stupeň ON, absolventka Studia pro vedoucí pedagogické pracovníky.
  • Třídní učitel Mgr. Jan Koktavý, učitel 1. stupně, učitel pro druhý stupeň ON, výchovný poradce, absolvent studia výchovného poradenství, metodik prevence sociálně patologických jevů, 
  • Učitelka AJ a vychovatelka ŠD Mgr. Renata Kočí, studentka oboru učitelství pro 1. stupeň

Charakteristika ŠVP

ŠVP vychází z obecných vzdělávacích cílů a klíčových kompetencí RVP ZV. Škola se svým programem zaměřuje na komunitu obce Majdalena. Ve škole je rozšířena výuka anglického jazyka o jednu hodinu v prvním a druhém ročníku. Výuka anglického jazyka navazuje na výuku anglického jazyka v mateřské škole. ŠVP je zaměřen na spolupráci s Obcí Majdalena, s dobrovolníky občanů obce Majdalena, se Sborem dobrovolných hasičů Majdalena a s Tělovýchovnou jednotou Dynamo Majdalena. Dále škola spolupracuje s Chráněnou krajinnou oblastí Třeboňsko, s knihovnou v Majdaleně a Třeboni,  se Státním oblastním archivem v Třeboni, s Botanickým ústavem AV ČR v Třeboni, s Domem dětí v Třeboní, s MAS Třeboní aj.

Nehomogenní struktura žáků poskytuje dobré podmínky pro výuku zohledňující individuální potřeby dětí. Děti jsou vedeny k práci ve skupině, vzájemné pomoci a porozumění individuálním zvláštnostem druhých. Škola svým zaměřením bojuje proti šikaně, rasismu a všem formám nesnášenlivosti.

Škola je svým umístěním vhodná ke studiu přírody a její ochrany.

Zdravá škola rodinného typu:

  • Ve spolupráci s rodinou chceme učit žáky takové znalosti a dovednosti, které budou dobře uplatnitelné v každodenním zdravém životě.
  • V klidném nestresujícím rodinném prostředí malotřídní školy vedeme žáky ke zdravému způsobu života, ke správným stravovacím návykům, hygienickým návykům, k pohybové aktivitě, k týmové práci, vzájemné pomoci, sounáležitosti a vzájemnému respektu.
  • Vedeme žáky k dodržování stanovených pravidel, zejména pravidel školního řádu, pravidel silničního provozu a pravidel vzájemného soužití mezi lidmi.
  • Věnujeme stejnou péči žákům nadaným i těm, kterým to ve škole zrovna moc nejde. Ke každému žáku přistupujeme individuálně.

Výchovné a vzdělávací strategie

Klíčové kompetence mají žákům pomáhat při získávání základu všeobecného vzdělávání. Úroveň klíčových kompetencí získaných na prvním stupni základní školy není konečná, ale tvoří základ pro další celoživotní učení a orientaci v každodenním praktickém životě.

Vzdělávání žáků mimořádně nadaných

Zařazení problematiky výchovy a vzdělávání nadaných žáků do základního vzdělávání vyžaduje od učitelů náročnější přípravu na vyučování v jednotlivých předmětech, neboť tito žáci mají své specifické vzdělávací potřeby, na které je nutno reagovat. Pro tyto žáky je zapotřebí zvýšené motivace k rozšiřování základního učiva do hloubky především v těch vyučovacích předmětech, které reprezentují nadání dítěte.

Žákům výborným v matematice umožňujeme pracovat na počítači, dáváme možnost pracovat ve vyučovacích hodinách vyšších ročníků. V dalších hodinách pracují podle individuálního vzdělávacího plánu, jsou jim zadávány náročnější samostatné úkoly, jsou pověřováni vedením a řízením skupin. Je jim dán prostor pro hlubší bádání a zkoumání.

Na žáky s hudebním nadáním klade učitel vyšší nároky odpovídající jejich dovednostem a schopnostem. Vhodným způsobem je zapojuje do činnosti v hodině – mohou doprovázet na hudební nástroj, předzpívat píseň apod.

Individuální vzdělávací plán mimořádně nadaného žáka sestavuje třídní učitel ve spolupráci s učiteli vyučovacích předmětů, ve kterých se projevuje mimořádné nadání žáka, s výchovným poradcem a školským poradenským zařízením. IVP mimořádně nadaného žáka má písemnou podobu a při jeho sestavování spolupracuje třídní učitel s rodiči mimořádně nadaného žáka. Při sestavování IVP vycházíme z obsahu IVP stanoveného v § 28 vyhlášky č. 27/2016 Sb. Práce na sestavní IVP jsou zahájeny okamžitě po obdržení doporučení školského poradenského zařízení. IVP je sestaven nejpozději do jednoho měsíce od obdržení doporučení školského poradenského zařízení. Součástí IVP je termín vyhodnocení naplňování IVP a může též obsahovat i termín průběžného hodnocení IVP, je-li to účelné. IVP může být zpracován i pro kratší období než je školní rok. IVP může být doplňován a upravován v průběhu školního roku.

Výchovný poradce zajistí písemný informovaný souhlas zákonného zástupce žáka, bez kterého nemůže být IVP prováděn. Výchovný poradce po podpisu IVP zákonným zástupcem žáka a získání písemného informovaného souhlasu zákonného zástupce žáka předá informace o zahájení poskytování podpůrných opatření podle IVP zástupci ředitele školy, který je zaznamená do školní matriky. Žákům výtvarně nadaným jsou zadávány náročnější práce – volí různé techniky. Žáci nadaní spíše technicky, manuálně zruční, jsou směřováni k zapojení do zájmových aktivit organizovaných školou nebo školou uměleckou. Při samotné výuce bývají pověřeni náročnějšími částmi při plnění zadaných úkolů, jsou pověřováni vedením skupiny. Pohybově nadaní žáci jsou podporování v rozvíjení všech pohybových aktivit, především těch, kde žák projevuje největší zájem a talent. Žáci jsou zapojováni do sportovních soutěží.

Velmi často se stává, že tito žáci mají výkyvy v chování. Je nutné toto chování usměrňovat s pedagogickým optimismem a taktně, avšak důsledně. Usměrňujeme žáky v osobnostní výchově, vedeme je k rovnému přístupu k méně nadaným spolužákům, k toleranci, ochotě pomáhat slabším.

 

Zabezpečení vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (žáci se specifickými poruchami učení)

PLPP sestavuje třídní učitel nebo učitel konkrétního vyučovacího předmětu za pomoci výchovného poradce. PLPP má písemnou podobu. Před jeho zpracováním budou probíhat rozhovory s jednotlivými vyučujícími, s cílem stanovení např. metod práce s žákem, způsobů kontroly osvojení znalostí a dovedností. Výchovný poradce stanoví termín přípravy PLPP a organizuje společné schůzky s rodiči, pedagogy, vedením i žákem samotným.“

V případě podpůrného opatření (spočívajícího v úpravě očekávaných výstupů) pro žáky s LMP od třetího stupně podpory, bude pro tvorbu IVP využívána minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů. Minimální doporučená úroveň, která je stanovena v RVP ZV pro 3.a 5. ročník, bude na základě Doporučení školského poradenského zařízení rozpracována pro konkrétní ročník v IVP žáka s přiznaným podpůrným opatřením. Postup tvorby, realizace a vyhodnocování IVP je stejný jako v případě IVP ostatních žáků. IVP může být během roku upravován podle potřeb žáka. Při tvorbě IVP bude využíváno metodické podpory školního poradenského pracoviště a metodická podpora na Metodickém portále RVP.CZ."

Zákonným zástupcům žáků s vývojovými poruchami učení doporučujeme se souhlasem zákonných zástupců vyšetření ve školském poradenském zařízení. Na základě vyšetření a doporučení jsou pak tito žáci zařazováni do reedukační péče. Reedukace specifických poruch probíhá individuálně. Ředitelství školy uzavírá se zákonnými zástupci žáka Dohodu o vzájemné úzké spolupráci při nápravě. Součástí dohody je individuální vzdělávací plán, podle kterého se se žákem bude pracovat a který obsahuje závěry a doporučení z vyšetření v PPP, konkrétní způsoby reedukace, pomůcky, které se budou při nápravě používat, způsob hodnocení, jméno odpovědného pedagoga.

Při klasifikaci přihlížíme ke stupni a druhu specifické poruchy.

 

 

Chcete udělit souhlas s využíváním sledovacích cookies?
Další informace

Přijmout Odmítnout